UN NOU ŢINUT PE HARTA
LUMII: TRAISTARIA
Tocmai cînd începusem să ne facem griji că s-a
terminat cu omul «vechi», că humanoidul de tip «new age» cîştigă teren prin
«iuţeală de mînă şi nebăgare de seamă», iată că apare în arenă (de fapt, la
Editura «RCR Editorial», Bucureşti) unchiul Fedea (eroul capitolului din volumul de faţă «Pătăraniile unchiului
Fedea» a tînărului scriitor Mihai Traista), care strică toate socotelile noilor
inginerii. Imun la arsenalul neconvenţional folosit în prezentul război
nevăzut, unchiul Fedea, contemporanul nostru, locuitor al satului Verhorivna,
judeţul Maramureş, poartă-n sine, activat, secretul rezistenţei (şi al
biruinţei) în cadrul speciei umane supuse teribilului experiment.
Ucrainean pravoslavnic, de felul lui, om cu
frica lui Dumnezeu, cu Care face prieteşug cînd smerit, cînd îndrăzneţ, el este
Omul-păţanie în «n» variante care dau vieţii culoare, haz,
stîrnind rîsul din latinescul «Castigat ridendo mores».
«Şugubăţ,
hîtru, snovelnic, făcînd, cît e ziulica de mare, şotii, farse, boroboaţe,
ghiduşii şi bazaconii» omul nostru-i leac curat pentru melancolii, tristeţi sau
răvăşire. Mihai Traista, care l-a creat, abia dacă-l poate prinde din urmă cînd
lui Fedea i se pun în mişcare toate rotiţele. În «uvertură», cunoaştem doar un
naiv simpluţ; om în toată firea ce se pretează la tot felul de copilării. Mai
încolo însă, după ce este atinsă de bagheta magică a prezenţei sale toată
Verhorivna plus împrejurimile, iese la suprafaţă atîta suculenţă şi rost uman
adînc, atîta frumuseţe şi poezie, că paginile care le cuprind sînt adevărate
capodopere ale genului. Şi ele sînt multe, în ciuda abundenţei de regionalisme
folosite de autor (şi care încetinesc, pe alocuri, viteza lecturii captivante)
probabil pentru a găsi echivalentul cel mai apropiat de cuvîntul sau expresia
din limba ucraineană în care a fost scrisă, iniţial ,cartea de faţă.
Impregnată
de duh bun, Verhorivna devine, astfel, un tărîm aproape magic, loc al
tămăduirii sufletelor de pretutindeni.
« – De
unde eşti dumneata, unchiule? – se interesă rabinul.
– Din
Verhorivna, domnucule rabin. Din Verhorivna! Sînt unchiul Fedea din Verhorivna!
– repeta el, ştiind foarte bine că evreilor le plac verhorivnenii, deoarece
aceştia trăiesc în foarte bună înţelegere cu ei» (şi care nu se supără –
adăugăm noi – atunci cînd unchiul Fedea îi încurcă, pe rînd, în iţele unei
ingenioase păcăleli financiare – mai întîi pe rabinul Maiorovici, apoi pe
Duvid, după aceea pe Şuluim, pe Leiba... dimpotrivă, ca instanţă competentă, ei
dau verdict admirativ.)
Dar în
acest ţinut maramureşean, unchiul Fedea nu este singurul om proeminent. al
doilea ciclu de povestiri ne trimite cu mai mulţi ani în urmă. la caracatiţa
kominternistă care abia începuse a-şi struni tentaculele prin cele mai
nebănuite locuri, cum ar fi: creierii munţilor, liniştea poienilor, satele cu
datinele nestricate etc. etc.
În anii
aceia (şi cei după) pe cine cădea năpasta ideologică rămînea virusat- cei mai mulţi, însă,
respingeau otrava cu anticorpii umorului sănătos şi al înrădăcinării adînci în
pămîntul cădelniţat de două milenii contra lui Ucugă-l toaca. Suflul comunist (virulent ateu) ridica doar
pleava şi făcea să sune doar chimvalele demagogiei, pentru ilustrarea cărora
Mihai Traista realizează cîteva
întămplări memorabile Între ele Tovarăşa Paraska_ o ţărancă atît de dăruită
cauzei partidului comunist, că vorbirea, gîndirea, faptele ei de bezbojnică
vîndută satanei o scot din rîndul personajelor comice – cum s-ar fi putut
defini în context – şi o iyoleayă ca sinistră_ o continuă revărsare malefică
peste comunitatea de oameni cumsecsde pe care ea îi pîndeşte zi şi noapte şi îi
«toarnă » neîncetat, pînă îi vine şi ei rîndul să o păţească- asta pentru că,
întotdeauna, există ac de cojocul virulenţei răului care se crede absolut;
acest acuşor stă şi aşteaptă cu răbdare şi cu un surăs înţelept în colţul
gurii, iar cînd el se numeşte baba Hafiţa ori unchiul Dănilă, poţi să te
pregăteşti de un rîs homeric – de să răsune munţii şi văile de păcăliturile pe
care ei, şi alţii ca ei, le trag şmecherilor de politruci şi «politroace», şi-i
fac să tacă mîlc. Fireşte că, pentru unele potlogării omeneşti – mult –
preaomeneşti, obştea-i mai iartă, dar îi anihilează total în semeţia lor
samovolnică.
Scurte
episoade epice – crochiuri pastelate sau în agua forte – care urmează
«popasului» în coroziva epocă amintită prezintă o serie de situaţii şi portrete
care oferă cititorului deplină satisfacţie. Asupra unui singur portret aş vrea
să zăbovesc puţin: cel al poetului şi prozatorului Mihailo Nebelea, «maestrul
Mişa» cum îl numeşte în carte Mihai Traista (numindu-se pe sine «un umil ucenic
al său».) Cine a citit poeziile şi romanele regretatului Mihailo Nebeleac şi, mai ales cine l-a cunoscut personal, cred că a
rămas, pentru totdeauna, cu sentimentul că, în lumea ucraineană, Dumnezeu a
lăsat, din cînd în când, să se-ntrupeze îngerii luminii şi ai bunătăţii
absolute pentru a arăta la ce înălţime se poate ridica, pe scara iubirii a tot
şi toate, această parte a sufletului slav. Mihai Traista ne prezintă, însă, o
altă faţetă a seraficului personaj: aceea a poetului boem şi a omului cu
atitudine civică într-un moment în care, folosindu-şi arma cea mai rigidă –
poezia –, spulberă din calea sa – în cheie umoristică – «inexpugnabilă» redută,
gest pe care, iar, cu aceiaşi satisfacţie, cititorul dar martorii la scenă îl
salută parcă într-o furtună de aplauze care vor stărni cu sporită intensitate
atunci cînd prozatorul-dramaturg va trece la cel de-al treilea segment al
cărţii – piesa de teatru «Ibovnice cu ochii de Maramureş».
Din
această piesă am decelat un
anumit simbol conţinut în
prezentarea decorului. Aşadar: cortina se ridică şi spectatorul vede un
interior de casă ţărănească din Maramureş cu obiecte care induc, automat, o
stare de binecuvântată linişte patriarhală, un decor ... care
el aşteaptă să se evolueye personaje din acelea, faine şi pe dinăuntru,
şi pe dinafară, ca să se potrivească cu icoanele de pe pereţi, cu pîinea mare, acoperită cu un şervet ţesut de
vîrtoase fiive, mame sau bunicuţe, cu
farfuriile pictate şi împodobite cu ştergare înflorate_ un ulcior de lut, cerga
de pe pat, lada de zestre etc., lucrul unor «mînuri» inspirate, autorul
propunîndu-le şi în împodobirea celeilalte odăi, din actul II.
Dar vraja
pătrunderii într-un timp în care toate erau aşezate şi solid intocmite (de
la casele din bîrne îmbrăcate, pînă la necătinarea – nici cu gândul! – a
trăiniciei familiei.) se risipeşte deîndată ce încep a-şi trăii încurcatele
poveşti de viaţă: Ionaşcu ţapinarul, Floarea a lui soaţă. Lupu. Tînăr gospodar
cu Iza, băciţa sa, Codru pădurarul şi Baba Dragutina, o descîntătoare.
Comedia,
curgând, scînteiază din toate cotloanele, din subpaturi, din întunericul de
afară, din iarba tăvălită sub stele, în livadă, din prefăcătoriile nevestelor,
încurcăturile bărbaţilor înşelaţi dar care înşeală tot atât de înverşunat ca şi
ele – în cruciş şi-n curmeziş – că abia-ţi ţii rîsul ca să te miri de
extraordinară matematică din mintea autorului care a făcut o impecabilă ordine
şi browniehele ciocniri ale acestor suculenţi trăitori ai vieţii libere ascunsă
de ochii lumii.
Revenind
la decor, la sugestia lui de trăinicie veşnică; o întrebare se formulează
spontan: de cînd a început nebunia asta? de cînd nevestele în cauză , una
afişează, alta «profesează»? de cînd bărbaţii lor «fac exact acelaşi lucruri?
Şi fie vorba de o «caracatiţă» de tip nou, de o deyagregare care s-a simţit –
şi ea! – pînă-n aerul tare al munţilor, la nevestele rumene şi trupeşe, la
falnicii lor bărbaţi? Nu. De n-ar fi fost această boală de când lumea
şipământul, nici proorocul Moise n-ar fi întocmit decalogul, sus, pe muntele
sinai (decalog din care Mihai Traista citează şi prezenţe certe mai multor
porunci – aici, cu precădere, pe cea care spune clar să nu rîvneşti la nevasta
altuia») El, autorul, le-ar zice mai multe şi Izei, şi lui Ionaşcu, şi Floarei,
şi Codrului, şi lui Topor şi la toţi, dar parcă are cu cine vorbi? Şi chiar să
fi avut, îl acoperă glasul Babei Dragutina, vrăjitoarea împovărată de ani, pe
care parcă o şi vedem cum, mijindu-ţi un ochi, evaluează bănuitor ibovnicele
din poveste prinse toate, în flagrant delict: «Voi nevestele din ziua de azi,
nu ştiţi cum se ţine un ibovnic să nu afle nici satul, nici bărbatul, Eu când
eram ca voi, aveam căte trei, patru ibovnici, dar care nu ştiau unul de
altul... darmite să afle cineva» Şi-şi dezvăluie secretul cu lepedeul, care
secret? Citind piesa, cititorii (cititoarele) cu siguranţă îl vor adfla după
cum vor afla??? şi secretul talentului excepţional al autorului care, cu doar
şase personaje, a populat o lume mult mai vastă, imaginînd o scenă pe măsură, de
data aceasta (imi imaginez eu) cu un singur element de decor: lepedeul!
Şase
personaje care, împreună cu celelalte din povestirile ce preced piesa de teatru
fac, şi celor din urmă, ca totul să devină poezie glumă, bucurie şi se resoarbe
uşor în vraja unui ţinut pe care l-aş numi TRAISTARIA şi care, iată; mai aşează o carte în raftul de onoare al
literaturii.
Silvia ZabarcenCU
Bucureşti,
1martie 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu